Tijdloze Peter van Straaten in het Persmuseum

Tijdloze Peter van Straaten in het Persmuseum. Er verandert niks, hoor! Zo heet de expositie met werk van de in december 2016 overleden tekenaar Peter van Straaten. De expositie, met vooral politieke prenten die Peter van Straaten maakte voor onder meer Vrij Nederland en de Volkskrant, opende krap twee weken vóór de Tweede Kamerverkiezingen. De

SNORRO IS ÉÉN GROOT FEEST

Snorro is één groot feest. In 2010 was ik in m’n eentje naar Snorro, een familievoorstelling voor publiek vanaf acht jaar. Zeven jaar later ging ik weer alleen naar de remake van Snorro. Nou ja, ‘alleen’ klopt niet helemaal. Ik zat weer in een bomvolle Stadsschouwburg, die zo ongeveer uit elkaar spatte van enthousiasme. Zeven

Who’s afraid of Virginia Woolf revisited

Who's afraid of Virginia Woolf? revisited. Who's afraid of Virginia Woolf is het favoriete toneelstuk van producent Arjen Stuurman. Het is al vijftien jaar zijn streven om dit ‘legendarische, bikkelharde en lachwekkende relatiedrama’ – zo wordt het stuk in het programmaboekje van Theaterbureau Hummelinck Stuurman omschreven – eens in de vijf jaar te produceren. Dat

Sondheim zoals Sondheim het heeft bedoeld

Into the woods is Sondheim zoals Sondheim het heeft bedoeld. Brava! Het is producente, actrice en zangeres Esther Maas opnieuw gelukt om in Nederland een musical van Stephen Sondheim glorieus op poten te krijgen. Drie jaar geleden maakte ze de vileine relatiekomedie Putting it Together met liedjes van de geniale Amerikaanse componist en tekstschrijver Sondheim.

Hommage aan de Grote Drie: Adèle, Jasperina en Conny

De Grote Drie; dat zijn voor oudere liefhebbers van de kleinkunst nog altijd Wim Kan, Wim Sonneveld en Toon Hermans. Er waren ook drie andere Grote Drie, wist theaterproducent Hans Cornelissen. Dus bedacht hij het gouden idee om een voorstelling te maken over de diva’s Adèle Bloemendaal, Conny Stuart en Jasperina de Jong. Uitgangspunt van

Paul R. Kooij verleidelijk als het evenbeeld van Sepp Blatter

Vaak is fictie verweven met de realiteit. En soms raakt toneel op een krankzinnige manier de werkelijkheid. Wanneer Cees Geel in FIFA Blatter – de val van een voetbalkeizer in zijn rol als de Amerikaanse oud-FIFA-bobo Chuck Blazer tegenover de Zwiter Sepp Blatter één denigrerend zinnetje zegt over ons eigen voetbalkopstuk Michael van Praag, zit

De vader is hogeschoolacteren

“Ik heb het gevoel dat ik al mijn blaadjes verlies. Eén voor één. Ik begrijp het niet”. Dit is een essentieel zinnetje, dat Hans Croiset uitspreekt in De vader. Croiset is in oktober 81 jaar geworden; de man die hij in De vader speelt, is tachtig. Tussen de acteur en de bejaarde man op het

SCHIFFMACHER: kóóp dat boek!

‘Ook zo van dit boek genoten? Zeg het voort!’ Uitgeverij De Kring voegt een folder met deze tekst toe aan het boek SCHIFFMACHER – met in de titel een omgedraaide ‘A’ – dat Corrie Verkerk schreef over het leven van Henk Schiffmacher. Het is een persoonlijk verhaal geworden over een levende legende; oftewel

HIV/AIDS-Monument in Amsterdam

In navolging van San Francisco, Vancouver, Berlijn en New York heeft Amsterdam sinds 1 december een HIV/AIDS-monument. Het staat aan de oever van het IJ aan de oostelijke kant van het Centraal Station; een plek met een magisch uitzicht over het water. Het werd ’s ochtends ingewijd door burgemeester Eberhard van der Laan en ’s

A CHORUS LINE IS NUMMER ÉÉN

 De musicals der musicals is het. Tenminste volgens liefhebbers van intens entertainment zonder opsmuk, zonder romantisch verhaaltje, zonder bloemetjes en bijzaakjes. A Chorus Line! Een intense vulkaanuitbarsting over dans die medio jaren zeventig Broadway – en later de hele wereld – op z’n grondvesten deed schudden. Choreograaf Michael Bennett zat in januari 1974 met ruim