Marilyn is dood, leve Norma Jeane

Goodbye, Norma Jeane

Ellen Pieters en Brigitte Heitzer (foto Annemieke van der Togt)

De intieme, ingetogen kamermusical Goodbye, Norma Jeane is geschreven door Allard Blom (script en liedteksten) en Sam Verhoeven (muziek). Opmerkelijk is dat dit een productie is van Allard Blom zelf en Christian Seijkens. Blom is een ervaren schrijver en vertaler, Seijkens is (musical)acteur en producent. De twee produceerden eerder dit seizoen de voorstelling Ghost stories en vormen een geheel nieuwe speler op het terrein van musicalproducenten. Alleen al daarom: hulde! Respect voor hun lef als ondernemers in deze keiharde wereld.

Vermoord? Zelfmoord? Geen van beide?

In Goodbye, Norma Jeane ontdekt een journalist dat een doodgewone vrouw in een Engels dorp niemand minder is dan Norma Jeane Baker, in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw wereldberoemd als filmster en seksbom Marilyn Monroe. Marilyn werd op 5 augustus 1962 dood gevonden in haar huis in Brentwood, Californië. Vermoord? Zelfmoord? Of geen van beide? De omstandigheden waren raadselachtig en zijn nooit helemaal opgehelderd. In deze musical bezoekt een journalist op 5 augustus 1984 de 58-jarige Jane Edwards in een Engels dorp. Op de dag van zijn bezoek is het precies 22 jaar na de (vermeende?) dood van de filmster en ook precies 22 jaar na de geboorte van de journalist. Hij beweert dat hij voor 90 procent zeker weet dat deze middelbare vrouw Marilyn Monroe is.

Topcast

Marilyn

Ellen Pieters en Soy Kroon (foto Annemieke van der Togt)

Dat is de crux in deze wonderlijke musical, waar je je als toeschouwer het beste gewoon aan kunt overgeven. Allard Blom schreef het script in 2017 voor de Vlaamse producent Judas Theaterproducties. De musical was van 9 februari tot en met 5 maart 2017 te zien in het Fakkeltheater in Antwerpen en was in 2018 op tournee door Vlaanderen. De Nederlandse versie, die 10 februari 2020 in Gouda in première ging, heeft een topcast. Musicalster Brigitte Heitzer, die vorig seizoen terecht de Conny Stuart Musical Award won voor haar vertolking van Evita Perron, speelt de iconische Marilyn Monroe zoals we haar kennen: blonde pruik, verleidelijk, sexy en onzeker. Komisch talent Ellen Pieters speelt haar vermeerde alter-ego Jane Edwards, gestoken in eenvoudige kledij. De jeugdige Soy Kroon, vooral bekend van Goede Tijden Slechte Tijden en zijn deelname aan Dance, Dance, Dance, speelt de verbeten journalist.

Ongekunsteld en fijnzinnig

Marilyn

Ellen Pieters, Brigitte Heitzer, Frans Heemskerk achter de vleugel en de andere muzikanten achter de vitrage (foto Annemieke van der Togt)

Wat de voorstelling vooral bijzonder maakt, is de intieme, ongekunstelde sfeer. De spelers worden begeleid door een fijnzinnig combo onder leiding van pianist Frans Heemskerk, die de hele avond aan een witte vleugel op het toneel zit, cellist Alex Geller en verder Pascal van der Velde, die trompet, klokkenspel en accordeon speelt. Zij begeleiden de drie spelers tijdens serene, sfeervolle liedjes op muziek van Sam Verhoeven. Rode draden in het verhalen zijn het feit dat Marilyn Monroe het liefst heel gewoon wil zijn, maar hoe doe je dat als op elke straathoek een fotograaf in de aanslag ligt? Ze is moederziel alleen, zonder liefdevolle moeder (een dubbelrol, mooi scherp neergezet door Ellen Pieters) en ze is continu op zoek naar ware liefde. Maar ja, die vindt ze niet bij honkbalspeler Joe di Maggio, niet bij de intellectuele schrijver Arthur Miller, niet bij president John F. Kennedy en uiteindelijk niet bij diens broer Bobby Kennedy.

“Ben je gelukkig?”

Marilyn

Brigitte Heitzer, Soy Kroon en Ellen Pieters en Frans Heemskerk achter de vleugel (foto Annemieke van der Togt)

De voorstelling begint met Brigitte Heitzer die als Marilyn, op blote voeten en in haar onderjurk, Happy Birthday zingt voor John F. Kennedy. Vervolgens vleit ze zich gracieus op een groot bed, terwijl de journalist aan de andere kant van het toneel de oudere dame bezoekt. De journalist is bezeten is van Marilyn Monroe, hij zingt dat alles bubbelt en tintelt als hij haar op het witte doek ziet en hij zegt dat elke hartslag hen dichter bij elkaar brengt. De journalist heeft bandopnames van gesprekken die Marilyn Monroe vlak vóór dood hield met haar psychiater Ralph Greenson. In de voorstelling klinkt veelvuldig de vraag “Ben je gelukkig?” Dat vraagt Marilyn Monroe zich wanhopig af, dat vraagt de journalist aan haar vermeende zelf.

Marilyn

Brigitte Heitzer, Ellen Pieters en Soy Kroon (foto Annemieke van der Togt)

Klein en ontroerend

Marilyn

Ellen Pieters, Soy Kroon en Frans Heemskerk achter de vleugel (foto Annemieke van der Togt)

Het verhaal is soms vergezocht, maar het is fijn om Brigitte Heitzer, Ellen Pieters en Soy Kroon te zien spelen in zo’n pure, fijne voorstelling. Hun spel is klein en ontroerend, zoals wanneer Bobby Kennedy – een van de dubbelrollen van Soy Kroon – zijn minnares vertelt dat het zo niet verder kan. Hij is getrouwd en ze kunnen elkaar niet meer zien. Het is dan 2 augustus 1962. Bobby Kennedy zegt dat hij en de FBI het allemaal hebben uitgedacht: de dood van Monroe wordt in scène gezet, ze krijgt een nieuw gezicht, een nieuwe identiteit en kan dus eindelijk het leven leiden waar ze altijd van droomde: gewoon zijn! Het is weliswaar vergezocht, maar het idee dat Marilyn Monroe nog leeft, blijft fascinerend. Het is alleen misleidend dat de ondertitel van deze musical ‘de laatste nacht van Marilyn Monroe’ is. Want deze voorstelling is meer dan dat; veel meer.

Meegaan in de fantasie

Marilyn

Selfie in de Goudse Schouwburg

De broodnodige humor wordt niet vergeten. Zoals wanneer Brigitte Heitzer en Elle Pieters de zaal rechtstreeks toespreken: “Jullie wisten toch alles beter, stuk voor stuk”. Of de reactie van ‘de oudere Marilyn’ op de hit van Elton John, waar deze voorstelling de titel aan ontleent: “Stop! Stel je voor dat een hysterische dikke nicht dat nummer over je speelt!” Of wanneer de oudere Norma Jeane zegt dat ze een baantje heeft in een bibliotheek en de vamp Marilyn vol afschuw reageert: “Jezus, je bent wel heel ver van me af”. Of wanneer de twee ‘Marilyns’ tegen elkaar zeggen: “Ik mis je wel, hoor, soms”. De ander: “Ik jou ook, soms”. Want de vrouwen communiceren gewoon met elkaar, de vamp Marilyn zit op de vleugel en kijkt meewarig toe terwijl ‘Jane Edwards’ een mooi lied zingt. Of ze zit op de rand van de leunstoel van haar alter-ego, terwijl deze praat met de journalist. Wat ik al schreef: je moet erin meegaan en gewoon genieten van drie talentvolle acteurs in een prettig ingetogen voorstelling. Meegaan in de fantasie: Elvis Presley leeft, Michael Jackson leeft, James Dean leeft, Marilyn Monroe leeft. Zie voor de trailer: https://youtu.be/eNPoiCf0x2k

Marilyn

Selfie in de Goudse Schouwburg

Goodbye, Norma Jeane, gezien 10 februari 2020 in de Goudse Schouwburg. Een productie van de Theater BV (Christian Seijkens en Allard Blom), tekst (en co-producent) Allard Blom, muziek Sam Verhoeven, regie Martin Michel, spel Brigitte Heitzer, Ellen Pieters, Soy Kroon, decor Joris van Veldhoven, kostuums Arno Bremers, scènefoto’s Annemieke van der Togt. Tournee t/m 3 mei 2020. Informatie: www.marilynmusical.nl