Generations: een ontroerend, liefdevol duet

Generations

(foto Wm Lanser)

Generations

(foto Wm Lanser)

Generations ging vrijdag 11 oktober 2019 in première in het Singer Theater in Laren, Noord-Holland. Een ontroerende voorstelling van een moeder en een dochter. Moeder Janke Dekker – musicalactrice, zangeres en producent – debuteerde in 1987 bij het Ballet van Vlaanderen in de titelrol van de musical Evita. Op 24-jarige leeftijd zette ze haar tanden in een van de meest veeleisende musicalhoofdrollen. Dochter Amy Egbers – mezzosopraan – zong in 2013 in het Concertgebouw in Leonard Bernsteins West Side Story en kort daarna vertolkte ze de rol van Bettina in Erick Korngolds operette Die Stumme Serenade. Dat was in het jaar dat ze 21 jaar werd. Ze waren dus allebei twee vroegbloeiers. Nu zijn moeder en dochter respectievelijk 56 en 27 jaar. Twee stoere dames met veel lef en talent.

Lef en talent

Generations

(foto Wm Lanser)

Generations

(foto Wm Lanser)

Dit zijn deze stoere dames met lef en talent. Generations is een sobere, vermakelijke, cabareteske voorstelling, waarin moeder en dochter de verschillen en de overeenkomsten tussen musicals en opera proberen te doorgronden. Janke: “Musical is meer dan een potje blèren”. Ze zingen anderhalf uur lang fragmenten uit beide genres. Janke begint met Dat zijn de dingen waar ik zo van hou uit The Sound of Music, samen zingen ze Maanlicht uit Cats en lekker vet A’s ’t Effe Kan uit My Fair Lady, Amy zingt een aria uit Dafne, de eerste opera ooit, geschreven door de Italiaanse componist Jacopo Peri (1561-1633). Dat doet ze, nadat Janke Can’t help loving that man heeft gezongen uit Showboat, de eerste musical ooit, in 1927 geschreven door Jerome Kern. Aha, daar is al een groot verschil, beweert Amy. Ze bewijst met de meetlat dat tussen Dafne en Showboat nogal wat eeuwen zitten.

Aan elkaar gewaagd

Generations

(foto Wm Lanser)

Generations

(foto Wm Lanser)

Musical meets opera; dat is de kern van deze voorstelling door twee entertainers die allebei – op hun eigen manier – stemmen als klokken hebben, die weten hoe ze een publiek kunnen amuseren en die elkaar uiteraard waanzinnig goed kennen. Moeder en dochter; dat kan een kleffe bedoening worden. Maar dat is Generations niet. Janke Dekker en Amy Egbers zijn goed aan elkaar gewaagd in de geestige dialogen, geschreven door Janke zelf en Philip Walkate. Ze dagen elkaar uit, maar zijn vooral erg trots op elkaar. Alles komt voorbij: Edelweiss, Mozart, de musical Foxtrot (met het nog altijd geweldige liedje Over tijd), Brecht en Weill, de musical Cabaret, uiteraard Evita, Rossini, Company met Being Alive in een speciaal voor dze voorstelling gemaakte vertaling van Jan Boerstoel (‘Voel dat je leeft’), Anatevka (Janke: “Is dit het meisje dat ik troostte?”), Porgy & Bess (opera of musical?).

Persoonlijker wordt het niet

Generations

(foto Wm Lanser)

Generations

Tom Egbers: trotse echtgenoot en vader (eigen foto)

Amy probeert haar moeder in een grappige act te leren hoe je opera zingt. Janke zingt in een sexy pakje Tiet en Kont uit A Chorus Line, waarna Amy verzucht dat haar moeder zo’n pakje ‘op haar leeftijd’ echt niet meer kan dragen. Janke zingt Ik ben er nog uit Madam, waarbij ze één regel uit de tekst heeft veranderd: “Mijn echtgenoot/ Op vakantie bijna dood”. Persoonlijker wordt het niet: haar echtgenoot en Amy’s vader Tom Egbers kreeg immers afgelopen zomer op vakantie in Griekenland een hartaanval. Uiteindelijk komen moeder en dochter uit op Carmen. Janke Dekker zong in 1995 de titelrol in een alternatieve rockversie van Carmen, nu zingt Amy Egbers La Habanera in dezelfde rode jas die Jan Aarntzen in 1995 ontwierp voor Janke toen ze Carmen speelde. Daar zit een generatie van 24 jaar tussen; hetzelfde aantal jaren als de leeftijd toen Janke Dekker debuteerde als Evita.

Generations

Generations: Anne-Rose en Tom Egbers (foto Els Goetheer)

Generations, gezien 11 oktober 2019 in het Singer Theater Laren, een voorstelling van Janke Dekker Productions, met Janke Dekker (ook tekst), Amy Egbers en aan de piano en muzikale leiding Eelco Menkveld, tekst verder Philip Walkate, regie Victor van Swaay, choreografie Anouk Poell, affichefoto Isabeau Bosscher, scènefoto’s Wim Lanser, verder eigen foto’s en Els Goetheer. Tournee op diverse data t/m 5 januari 2020. Inlichtingen en reserveren: www.jandekkerproducties.nl