Blind date: wachten op de klik, de vonk, de pats

Blind date

Brigitte Heitzer (foto Annemieke van der Togt)

Blind date

Freek Bartels (foto Annemieke van der Togt)

Blind Date is de nieuwe Nederlandse musical van De Theater BV, het productiebedrijf van Christian Seijkens en Allard Blom. Een musicalcomedy, zoals het genre vroeger in Angelsaksische landen standaard heette. Een musicalcomedy is grappig, er zijn liedjes en de inhoud was vroeger meestal ‘boy-meets-girl’. Aan die kwalificaties voldoet Blind Date in alle opzichten. Het is ook een aanrader in alle opzichtens

Cupido’s Pijl

Er zijn slechts drie acteurs en er is een combo van drie muzikanten dat continu op het toneel aanwezig is. Ze zitten langszij als muzikanten in een restaurant. In dit geval Restaurant Cupido’s Pijl, een restaurant dat is gebaseerd op het restaurant uit het populaire televisieprogramma First Dates. Roos, gespeeld door de geheel in he rood gestoken Sanne Franssen, is de gastvrouw, maar ook de manipulator, de regisseur, de leidinggevende. Brigitte Heitzer en Freek Bartels spelen twee singles die wanhopig op zoek zijn naar liefde.

Blind date

Freek Bartels en Brigitte Heitzer (foto Annemieke van der Togt)

Blind date

Freek Bartels en Brigitte Heitzer (foto Annemieke van der Togt)

Pizza Hawaïi

Liefde…. Iedereen is er naar op zoek en niemand weet wat het is”, dat zijn de eerste woorden van deze voorstelling, uitgesproken door de koppelaarster. Naar liefde zijn Bob en Jenny de hele avond op zoek. Ze zijn op zoek maar ‘de klik’, ‘de vonk’, ‘de pats’. Op dating-apps kunnen ze niemand vinden, zo blijkt in hun eerste leuke duet, getiteld Wacht op mij. Van hun moeders krijgen ze de kans om ‘de code te kraken’. Ze hebben een honderd procent-match bij een door Roos opgestelde enquête: ze hebben vijfhonderd vragen identiek beantwoord. Zelfs welke pizza ze het lekkerst vinden: pizza hawaïi, de variant met ananas.

Blind date

Freek Bartels (foto Annemieke van der Togt)

Blind date

Freek Bartels en Brigitte Heitzer (foto Annemieke van der Togt)

“Lacht ze nou? Of stikt ze?”

Ze schuiven aan in Restaurant Cupido’s Pijl, waar ze gekoppeld worden; al voor de pauze letterlijk. Klik ! Ze beschouwen het restaurant na de pauze zelfs als een escape room, waar de sleutel is: matchen ! Maar dat gaat niet zo gemakkelijk. Hij geeft haar een zeven; oh nee, een zeven min. Zij vindt hem saai, met z’n lange nek. Hij kan absoluut niet tegen haar geitenlach: “Lacht ze nou? Of stikt ze?” Zij reageert heftig op het woord ‘seks’: “Bwaaaahhhhhhh!” De musical, geschreven door Allard Blom met muziek van Sam Verhoeven, is een honderd procent match met de drie spelers, met de regisseur Joep Onderdelinden, met het hele team. Die match maakt Blind date een heerlijke avond.

Een ware showstopper

Wat zijn de liedjes goed, wat zijn de teksten goed, wat is de inbreng van de spelers goed. In een interview in het Algemeen Dagblad vertelde Brigitte Heitzer dat zij zelf op het idee kwam om de overbekende tune van de film Titanic op de blokfluit te spelen, als ze in paniek raakt. Na de pauze is een wervelend musicalnummer speciaal bedacht voor Freek Bartels, met rake knipogen naar bestaande musicals. Een ware showstopper. Langzaam groeien Jenny en Bart toch naar elkaar toe, met weemoedige dialogen zoals: “Jenny, zijn we sneu?” Jenny: “Nee, we zijn op zoek”. Heel mooi is een lied, waarin Bart terugdenkt aan zijn ex: “Niemand lacht zoals jij”.

Blind date

Sanne Franssen (foto Annemieke van der Togt)

Blind date

Sanne Franssen (foto Annemieke van der Togt)

Sanne Franssen: onthoud die naam!

Een verrassing is Sanne Franssen, die eerder meespeelde in Koefnoen Live (en vanaf januari 2023 in de reprise ook weer). Zij speelt in Blind Date, een door Arno Bremers geheel in het rood geklede, cartooneske Cupido, in de eerste scène zelfs getooid met rode vleugels. Sanne Franssen is grappig en clownesk, ze zingt erg goed – inclusief de hoge noot in een parodie op Pia Douwes’ Elizabeth-song Het leven is van mij – en ze sleept het publiek volledig mee in de carnavaleske meezinger Liefde te koop

Sanne Franssen is weliswaar voor het grote publiek geen bekende naam, maar ze heeft zich in het theater zeker al bewezen. Na haar studie aan de Frank Sanders’ Academie kreeg ze in 2014 de Jos Brink Genesius Penning uitgereikt, in 2016 won ze bij het Amsterdams Kleinkunst Festival de publieksprijs als de helft van het cabaretduo De Fransse Eijkel en in 2018 kreeg ze de Rabo Talent Award. Sanne Franssen, onthoud die naam!

Blind date

Freek Bartels, Sanne Franssen en Brigitte Heitzer (foto Annemieke van der Togt)

Blind date

Muzikaal leider Frans Heemskerk en Freek Bartels (foto Annemieke van der Togt)

Geen platgetreden paden

De liedjes zijn ook heel fijn. De teksten van Allard Blom zijn mooi en fijnzinnig, de componist Sam Verhoeven bewandelt geen platgetreden musicalpaden. Zijn muziek doet zelfs Sondheim-achtig aan met onverwachte wendingen.

Ook het decor van Joris van Veldhoven verdient een compliment. Heel simpel, maar er staat in het decor wel een levensgrote bloesemboom, die nog kan schuiven ook. Bovendien is het prettig dat het driekoppige combo gewoon langszij in het decor zit. En cabaretier Joep Onderdelinden heeft de voorstelling uitmuntend geregisseerd, waarbij hij kennelijk veel ruimte liet voor eigen inbreng van de acteurs.

Blind dateProducenten met lef

Blind date

A-R en Liselore op de première in de photobooth

Kortom, deze musical is een aanrader. Het getuigt van lef van de heren Christian Seijkens en Allard Blom dat ze weer komen met iets geheel nieuws. Dus niet de zoveelste versie van Les Misérables, Mamma Mia, Grease of The Sound of Music. Dat is lef, want de voorverkoop van bijvoorbeeld Les Misérables schijnt de pan uit te rijzen, want dat is nu eenmaal een bekende naam. Bij Blind Date is dat afwachten, hoewel er genoeg mensen zijn die verlekkerd kijken naar dating-tv-programma’s als First dates, Lang leve de liefde en Bed & breakfast vol liefde. Maar ja, voor een voorstelling in het theater moet je wel uit je luie stoel komen en kaartjes kopen.

Gelukkig heeft Blind date goede recensies, getuige de Facebook-post van Christian Seijkens. En terecht, deze voorstelling verdient een groot publiek dat zich wil laten verrassen. Benieuwd wat de heren Seijkens en Blom vanaf februarI gaan brengen met het toneelstuk Nureyev, met Jan Kooijman solo als de gevierde balletdanser.

Blind date

Selfie A-R en Liselore op de première

Blind Date, gezien 10 oktober 2022 in het DeLaMar. Een productie van De Theater BV, script en liedteksten Allard Blom, muziek Sam Verhoeven, met Brigitte Heitzer, Freek Bartels en Sanne Franssen, decor Joris van Veldhoven, kleding Arno Bremers, regie Joep Onderdelinden, choreografie en staging Ivo Chundro, choreografie tap Jerrel Houtsnee, combo Frans Heemskerk (muzikaal leider), Mark Haanstra en Arno van Nieuwenhuize, scènefoto’s Annemiek van der Togt, producenten Christian Seijkens en Allard Blom. Tournee t/m 23 december 2022, zie voor meer informatie: blinddate.one