Sarah Blok wint de eerste Next Step Award

Van den Ende Foundation

A-R en van den Ende Foundation-directeur Ronald Ockhuysen (foto Roy Beusker)

Van den Ende Foundation

Talent Night Award-winnares Sarah Blok (foto Roy Beusker)

Filmmaker Sarah Blok is de eerste winnaar van de Next Step Award, die in het leven is geroepen door de VandenEnde Foundation. Deze stichting is in 2001 opgericht door Joop en Janine van den Ende. Sinds twee jaar is Ronald Ockhuysen – ooit mijn hoofdredacteur bij Het Parool – de directeur van de stichting.  De Next Step Award – een kunstwerk van Jeroen Henneman en een geldbedrag van vijfentwintigduizend euro – werd uitgereikt in het DeLaMar Theater. De prijs is bedoeld om jaarlijks een uitzonderlijk artistiek talent op weg te helpen bij een volgende stap in haar of zijn loopbaan.

De andere genomineerden – danseres Ghislaine van den Heuvel en trompettist Ian Cleaver – ontvingen ieder vijfduizend euro. In het studiejaar 2022/2023 ontving Sarah Blok van de VandenEnde Foundation al een studiebeurs van vijftienduizend euro voor haar tweede jaar van de masteropleiding Filmregie aan de National Film & Television School in Beaconsfield nabij Londen.

De jury van de Next Step Award bestond uit de Rotterdamse choreograaf Lloyd Marengo, Vanessa Henneman van Henneman Agency en Robert Soomer, artistiek leider van het Metrolope Orkest. Juryvoorzitter Lloyd Marengo zei bij het uitreiken van de prijs: “De jury was overdonderd door de kwaliteit en de enorme gedrevenheid van deze talenten. Drie makers die binnen hun vakgebied uitblinken. Om dan een keuze te moeten maken, is niet eenvoudig. Op basis van gesprekken met de genomineerden zijn we uiteindelijk tot een keuze gekomen: Sarah Blok is een filmmaker die ogenschijnlijk intuïtief maar ondertussen zeer effectief situaties tussen mensen blootlegt. Sarah begrijpt de taal van film. De jury ziet haar als één van de meest veelbelovende filmmakers van dit moment.” Op de door Roy Beusker gemaakte, grote foto bovenaan dit stuk staat Sarah Blok in het midden, met om haar heen onder anderen Joop en Janine van den Ende, Ronald Ockhuysen de andere genomineerde Ian Cleaver – danseres Ghislaine van den Heuvel was in New York – en verder de juryleden Lloyd Marengo, Vanessa Henneman en Robert Soomer.

De poëzie van alledaagse dingen

Van den Ende Foundation

A-R bij de photobooth

Van den Ende Foundation

A-R en Serge-Henri Valcke bij de photobooth

Sarah Blok (1992) wordt als regisseur gedreven door de drang mensen de poëzie te laten zien van wat wij het alledaagse leven noemen. Ze schrijft en regisseert verhalen in verschillende vertelvormen: theater, fictie, film en documentaire. Haar werk gaat over mensen die in de wereld van vandaag leven en houdt daarom rekening met de concepten die onze tijd kenmerken: impact, wakkerheid, zelfontplooiing, authenticiteit en morele superioriteit. Tussen 2011 en 2015 volgde Sarah Blok de bachelor-opleiding Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. In het najaar van 2018 maaktge ze haar regiedebuut met de korte film NOBU over de voormalige karate-wereldkampioen Nobuaki Konno en zijn dochter. Hierna volgden onder meer de korte film BABA over de eerste Turkse immigranten in Nederland en de documentaireserie Achter het Rijks. Sinds september 2021 volgt ze de masteropleiding Filmregie aan de National Film & Television School in Beaconsfield, een voorstad van Londen.

Het begon in 2001 aan de keukentafel

Tijdens de Talent Night vierde de VandenEnde Foundation, het cultuurfonds van Joop en Janine van den Ende, het 22-en-half-jarig bestaan. Dat gebeurde nu, omdat corona er in 2021 een stokje voor stak om het twintigjarig bestaan te kunnen vieren. Wat in 2001 begon aan de keukentafel van het echtpaar Van den Ende groeide uit tot een volwassen stichting, die beurzen verstrekt aan jonge, artistieke talenten om hen verder te brengen in hun ontwikkeling. Sinds de oprichting konden ruim achthonderd jongeren met een beurs van de VandenEnde Foundation studeren aan prestigieuze opleidingen in binnen- en buitenland. De stichting wil ondernemerschap in cultuur bevorderen. Ook worden jonge talenten de kans geboden zich verder te ontplooien; zij worden aangemoedigd met kunst het leven van zichzelf en van anderen mooier en waardevoller te maken. Zo wil de VandenEnde Foundation bewerkstelligen dat jongste generaties opgroeien in een omgeving waarin kunst en cultuur vanzelfsprekend aanwezig zijn.

Muziek in het onderwijs is een van de speerpunten van de stichting. Ook helpt de VandenEnde Foundation instellingen en initiatieven die talenten verder helpen. Zo werd recent nog 750.000 euro geschonken aan Nationale Opera & Ballet voor de bouw van een nieuwe zaal: Studio Boekman. Ook was er steun aan onder meer het FOAM Talent Programma, het Opera Forward Festival, het Bonnefanten Museum in Maastricht en Zaal 3 van het Nationale Theater in Den Haag. Ook is de VandenEnde Foundation initiatiefnemer van het Blockbusterfonds, een samenwerkingsverband met het Prins Bernhard Cultuurfonds, het VSB Fonds en de Vriendenloterij.

‘Sorry dat ik besta’

Het vlaggenschip van de stichting in het DeLaMar Theater, dat in 2012 glorieus opende met de musical La Cage aux Folles in aanwezigheid van – toen nog Koningin – nu Prinses Beatrix. Janine van den Ende zorgde ervoor dat het theater een indrukwekkende fotocollectie opbouwde. Sinds 2021 heeft het theater een tweede vestiging in Amsterdam Nieuw-West. Tijdens de feestelijke avond in het kroonjuweel aan de Marnixstraat werd opgetreden door de pianist Eduard Preda, het Lucia Marthas Institute for Performance Arts en de opzwepende dansgroep Let it Happen. Hoogtepunt was het optreden van Rikkert van Huisstede, die – eerst in een lange rok en daarna in een mini-mini-mini-jurk – de klassieker Sorry dat ik besta zong van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Dat lied, geschreven in de jaren zeventig voor de musical Foxtrot, blijft helaas akelig actueel.

Van den Ende Foundation

Rikkert van Huisstede zingt ‘Sorry dat ik besta’ (foto Roy Beusker)

‘Kunst is net zo belangrijk als eten en drinken’

Van den Ende Foundation

In een foyer van het DeLaMar Theater: topoverleg onder twee wijze ouderen: Joop van den Ende en Berend Boudewijn (foto A-R)

Van den Ende Foundation

taartje

Joop van den Ende sprak op de Talent Night over de rol van particuliere fondsen binnen het culturele landschap en hun positie ten opzichte van de overheid, die volgens van den Ende beschamend weinig steun verleent aan kunst en cultuur. Ronald Ockhuysen, ooit mijn hoofdredacteur bij Het Parool en sinds twee jaar directeur van de VandenEnde Foundation, memoreerde dat kunst net zo bij het leven hoort als eten en drinken. Op de feestelijk avond waren veel prominenten aanwezig, zoals Jeroen Krabbé, Simone Kleinsma, Berend Boudewijn en Serge-Henri Valcke. Ik maakte zelf een foto van ’topoverleg’ tussen Joop van den Ende en Berend Boudewijn; samen goed voor 169 jaar wijsheid (zie links).

Hans van der Woude, ooit de partner van Friso Wiegersma, schreef daags na de Talent Night op Facebook: “Het was een fantastische avond rond en met jonge talenten die een financiële ondersteuning verdienen op hun vlucht naar voren. De vandenEnde Foundation, vaak ook ism met andere fondsen, zijn belangenbehartigers van de Nederlandse Cultuur, een onmisbare schakel tussen talent en ontplooiing. Deze heerlijke avond gaf weer inzicht in hoe blij we mogen zijn met het bestaan van de vdE Foundation, zijn voorzitter, het bestuur en de grondleggers Joop en Janine van den Ende”.

Zie voor meer informatie: www.vdef.nl of www.sarahblok.com