Martin van Dijk was een groot componist in de kleinkunst

Martin van Dijk zong: ‘ik ben een Drent, uit duister veen gestoken – meer turven hoog dan het geboorteland gedoogt’, zo zong hij zelf over zijn geboortegrond (zie: https://www.youtube.com/watch?v=BxUlM-9P8r0). Geboren op 17 oktober 1946 in Klazinaveen en sinds 1984 Amsterdammer. Begonnen als ruige rocker bij Harry Muskee van Cuby & The Blizzards en later een groot componist in de kleinkunst.

Zijn composities zijn altijd herkenbaar als Martin van Dijk-songs: de melodie rolt maar door, organisch voortgedreven op de kadans van rusteloze, onstuwbare golven. Het lijken soms wel fado’s, zoals het magistrale ‘De Weemoed van de Wester’, dat hij componeerde toen Rob van de Meeberg Johnny Jordaan speelde. Martin van Dijk componeerde meer lofliederen op Amsterdam: ‘De Amsterdamse Kroeg’ op tekst van Simon Carmiggelt en het wonderschone ‘Amsterdams Parfum’ op tekst van Jan Boerstoel.

Twee maal won hij de Annie M.G. Schmidt-prijs voor het beste theaterlied van het jaar: ‘Iemand Moet Het Doen’ in 1992 en ‘Halleluja Amen’ in 1996. Ook maakte hij in 1983 de musical ‘De Zoon van Louis Davids’, hij was lid van Purper en hij was een begenadigd begeleider. Als Martin van Dijk je begeleidde, kon er niks mis gaan. Dan was hij het muzikale anker. Zo begeleidde hij onder anderen Jenny Arean (onder meer in 1985 ‘Gescheiden Vrouw op Oorlogspad’), Adèle Bloemendaal (onder meer in 1986 ‘Adèle in Korte Broek), Hans Dorrestijn en ook Paul Groot en Sanne Wallis de Vries in hun hommage aan Adèle Bloemendaal.  Jan Boerstoel dichtte ooit in een hommage aan deze man: “We kan de toetsen geselen en strelen/ Wie is vituoos en dienend tegelijk? Martin van Dijk.”

Hij schreef  met Jan Boerstoel en Flip Broekman de musical ‘Hera’ die te zien was in het seizoen 2008/2009, met o.a. Vera Mann, Arjan Ederveen, Rob van de Meeberg en Waldemar Torenstra. In die musical zingt Hera het prachtige lied ‘Een Mooie Dag’ (om de cavia de te worgen). Veel televisiekijkers kennen hem als pianist in het tv-programma ‘Het Mes op Tafel’. In januari van dit jaar werd Martin van Dijk ernstig ziek, het was kanker. Hij bestreed de ziekte heldhaftig, trad goedgemutst nog op in ‘Het Mes op Tafel’. De finale van dit programma werd eind april bijna ongemerkt een Martin van Dijk-hommage (vraag: ‘In welke provincie ligt Klazinaveen?’).

In het laatste weekend van mei trad Martin van Dijk met zijn vrienden Rob van de Meeberg en Evert de Vries als De Getergde Mannen nog twee keer op in het Apollo First Theater, het intieme theater op de Apollolaan in Amsterdam. Beide voorstellingen van ‘Dat Hakt Erin Zeg!’ waren afgeladen vol en warm. Ontroerend mooi, maar niet treurig. We zagen en hoorden dat het goed was. Zaterdag 28 mei werd zijn laatste optreden. Hij was vorige week nog druk aan het repeteren voor de Amsterdams Kleinkunst Festival-hommage aan Herman Finkers, vanavond 6 maart in het DeLaMar.

Evert de Vries, directeur van het festival: “Martin was onze rots in de branding, ons muzikale geweten. Hij was de muzikale man en de drijvende kracht achter onder meer ‘Oh Johnny” en “In de Schaduw van Brel’. Toen hij in 2004 zelf tijdens het festival werd geëerd sprak ik hem voor Mijn Amsterdam’ (zie hieronder). Daarin is zijn eerste antwoord kenmerkend voor zijn ‘uit duister veen gestoken’ nuchterheid: “Mijn favoriete restaurant? Ik ben meer gefocust op de betere broodjeszaken’.

Vorig jaar begon Martin van Dijk met Flip Boekman en Jan Boerstoel met de voorbereidingen van het muziektheaterstuk ‘De Seewölf’. De bedoeling was dat dit stuk in 2017 in de theaters te zien zou zijn, maar in verband met zijn ziekte werd besloten om vervroegd een theatrale lezing te houden. Dit gebeurt 15, 16 en 17 juni in theater Bellevue. Komt allen, al was het maar uit betoon voor een begenadigd componist, een groot man en een lieve, trouwe vriend.