Margreet is smullen; met of zonder preisoep

Margreet

Lies Visschedijk met de stokken voor de partytent (foto Nichon Glerum)

Margreet heeft de groep verlaten; zo heet de nieuwe lunchvoorstelling in Bellevue van het gezelschap mugmetdegoudentand. Ik zag de voorstelling twee weken na de première in een uitverkochte Palonizaal van Bellevue. Alle kaarten voor de eerste serie voorstellingen waren in een mum van tijd uitverkocht. Dat geldt ook voor de extra (avond)voorstellingen op 1 en 2 april. De kaartverkoop voor meer extra (avond)voorstellingen van 23 tot en met 28 juni gaat als een trein. Terecht! Toen ik mijn ticket op 6 maart kwam afhalen, werd de caissière bij Bellevue helemaal gek van de bellers. Misschien doordat de co-auteur Aaf Brandt Corstius en de actrice Lies Visschedijk de dag ervoor te gast waren bij Eva Jinek.

Dwingelandij van de groepsapp

Margreet

Dick van den Toorn en Lies Visschedijk als de mantelzorger en de haaibaai van de buurt (foto Nichon Glerum)

Geachte theaterliefhebbers, gaat dat zien. Deze ‘Tip van Anne-Rose’ komt recht uit mijn hart. Want wat is dit een heerlijke voorstelling. Hoezo? Ten eerste is de schrijfster Aaf Brandt Corstius – in samenwerking met mugmetdegoudentand-coryfee Joan Nederloaf – er glansrijk in geslaagd om de tijdgeest te schetsen. Tegenwoordig laat bijna iedereen zich leiden door de smartphone, whatsapp-communicatie en door de dwingelandij van de groepsapp. Lies Visschedijk en Dick van den Toorn spelen een groot aantal dubbelrollen in deze hilarische eenakter die aanvankelijk draait om de organisatie van een straatfeest. Dertig buren staan met elkaar in verbinding via een groepsapp. Visschedijk speelt onder meer de haaibaai van de straat, Van den Toorn speelt zowel een sullige buurvrouw die fulltime mantelzorger is als een buurman die op paranoïde manier de veiligheid in de gaten houdt. Margreet, die aanvankelijk buiten beeld blijft, is de stoorzender van de straat. Want, wat doet Margreet? De titel van de voorstelling verklapt het al: Margreet heeft de euvele moed om de groep te verlaten.

‘Een schreeuw om aandacht’

Margreet

Dick van den Toorn en Lies Visschedijk (foto Nichon Glerum)

De groep verlaten; dat is volgens de andere buren een doodzonde. Hoogverraad! Zeer verdacht, want waarom verlaat iemand de groep? Kan dat zomaar? Mág dat zomaar? Dat is toch ‘een schreeuw om aandacht’. Tijdens de voorstelling worden de verdachtmakingen tegenover Margreet steeds erger, totdat ze uiteindelijk wordt neergezet als ‘een racistische, psychopatische, brandstichtende pedofiel’: “We roepen je ter verantwoording!” Als deze aantijging via whatsapp verstuurd zou worden, was deze zin ongetwijfeld gevolgd door meerdere uitroeptekens. Of door duiveltje, duiveltje, duiveltje, bommetje, boos gezichtje’. Wat spelen Lies Visschedijk en Dick van den Toorn dit allemaal meesterlijk. Uitroepteken !

Stiltekamp

Dit is de vierde mugmetdegoudentand-lunchvoorstelling die het resultaat is van de samenwerking tussen Lies Visschedijk en Aaf Brandt Corstius. Eerdere successen waren Fifty Fifty, Een Flinke Linkse Vrouw en Buik. Oorspronkelijk zou Marcel Musters Visschedijks tegenspeelster zijn in Margreet heeft de groep verlaten, maar die moest om onduidelijke redenen afhaken. Dick van den Toorn is een meer dan uitstekende vervanger. Hij hoeft slechts een pruik op te zetten om – zonder zijn stem te vervormen – een vrouwelijke mantelzorger geloofwaardig neer te zetten. Bovendien speelt hij – zonder pruik – ook de vermaldijde Margreet, die zich heeft teruggetrokken in een stiltekamp. Ze heeft de groep – en de buurt – verlaten om helemaal tot zichzelf te komen. In het stiltekamp wordt tijdens de gezamenlijke maaltijden ‘sociaal gezwegen’. Margreet licht boven haar zwartebonenburger droevig toe: “Dat is eten zonder iets te zeggen”. Haar conclusie: “Hoe minder je praat, hoe minder je te zeggen hebt”.

Partytent

Margreet

Lies Visschedijk en Dick van den Toorn met de partytent (foto Nichon Glerum)

Even naar het begin van de voorstelling. Als de toeschouwers – tachtig procent middelbare of oudere vrouwen – de Palonizaal van Bellevue betreden, loopt Lies Visschedijk in haar rol als voorzitster van de VvE en organisatrice van het buurtfeest enorm te redderen. Ze sleept met klapstoelen en kijkt bezorgd om zich heen. Als Dick van den Toorn zich in zijn rol als mantelzorger bij haar voegt, zetten ze tussen de dialogen door een partytent op. Met korte en langere stokken en hoekstukken. Dat doen ze feilloos. Ze spreken in groepswhatsapp-taal, met telkens ‘ping’ en met het aanduiden van hartjes, smileys, gezichtje met grote ogen en andere emoji’s.

Heerlijke dialogen

Margreet

Lies Visschedijk en Dick van den Toorn in de lege partytent (foto Nichon Glerum)

Als snel loopt de organisatie van het feest spaak. Margreet heeft de groep verlaten en Lies Visschedijk is er in haar rol van de bazige regelaar als de kippen bij om Margreet van racisme te beschuldigen: “Ze appte altijd beige duimpjes.” De mantelzorger is geschokt: “Dat méén je niet!?”De haaibaai van de buurt weet het zeker: “Je moet het zien om het te zien. Maar daarna kan je het niet meer ontzien”. Van dat soort heerlijke dialogen wemelt de hele voorstelling.

Preisoep

Margreet

Lies Visschedijk en Dick van den Toorn in de lege partytent (foto Nichon Glerum)

Een buurtbewoner bestempelt Margreet als extreem verward”. Of misschien is ze wel extreem onverward’. Een van de grote problemen van haar afwezigheid is dat zij de preisoep zou maken: “Wij willen geen buurtfeest zonder preisoep”. Er wordt gaandeweg overwogen om een oproep op Radio Noord-Holland te plaatsen. Of, in het ergste geval, een fakkeloptocht te organiseren. Met knuffels voor de deur. Iemand zegt: “Als we nu al op het niveau zitten van knuffels voor de deur, moeten we dan nog een feest geven?” Zo modderen de organisatoren door en zo stapelt de intrige zich op. Uiteindelijk heeft Margreet zelf het laatste woord. Of beter gezegd: het laatste zwijgen. Na de voorstelling serveert Café De Smoeshaan, het café van Theater Bellevue, onder meer aardappelpreisoep. De extra voorstellingen, waar nog (weinig) kaarten voor zijn, zijn van 23 tot en met 28 juni om 20.30 uur. En lukt dat niet? Niet getreurd, want deze productie wordt komend seizoen hernomen. Goed zo, want Margreet heeft de groep verlaten is smullen. Met of zonder preisoep.

Margreet heeft de groep verlaten, gezien vrijdag 6 maart 2020 in de Palonizaal van Theater Bellevue. Een productie van mugmetdegoudentand in samenwerking met Theater Bellevue. Tekst Aaf Brandt Corstius en Joan Nederlof, spel Dick van den Toorn en Lies Visschedijk, eindregie Paul van der Laan, decor x+l, kostuums Maartje Wevers, scènefoto’s Nichon Glerum. Extra voorstellingen van 23 tot en met 28 juni om 20.30 uur. Tickets en informatie: www.theaterbellevue.nl of www.mugmetdegoudentand.nl