Antigone, Greta Thunberg en Poetin 

Antigone

Julien Croiset, Felix Burleson en Marguerite de Brauw (foto Marieke Timp)

Regisseur en theatermaker Agaath Witteman richtte in mei 2021 de stichting Studio Antigone op. Dat was een maand na haar 79ste verjaardag. Sommige mensen zijn nu eenmaal zo bezield en leeftijdloos dat ze doorgaan waar anderen allang van hun ‘ouwe dag’ genieten. Ze is, wat dat betreft, net zo gepassioneerd met haar vak bezig als haar inmiddels 87-jarige echtgenoot Hans Croiset.

In de eerste productie van Studio Antigone speelt hun zoon Julien Croiset de machthebber Kreon in de Griekse tragedie Antigone. De andere rollen worden vertolkt door Marguerite de Brauw, die de titelrol speelt, Felix Burleson, Tim van den Heuvel en er is een belangrijke rol weggelegd voor Henri Overduin als zanger, muzikant, alsmede componist van de koorzangen en repetitor. Er is nog slechts een aantal voorstellingen, met op vrijdag 28 november een extra voorstelling in het Betty Asfalt Complex in Amsterdam.

Oud en stoffig? Nee: levendig en opwindend!

Antigone

Marguerite de Brauw (foto Marieke Timp)

Deze Griekse tragedie van Sofokles, die dateert uit de vijfde eeuw vóór Christus, lag Agaath Witteman altijd al na aan het hart. In een toelichting schrijft ze: “Antigone is actueel, heeft dramatische kracht en spelpotentie. Het is echt onzin om te zeggen dat een Griekse tragedie oud en stoffig is. Voor ons publiek, jong tot en met oud en zo divers als maar kan, maken we er een levendige, soms zelfs komische en opwindende, maar altijd waarachtige voorstelling van. Antigone zou vandaag geschreven kunnen zijn.” Antigone is een spannend verhaal over een jonge vrouw uit een verdoemd geslacht. Haar vader Oidipous trouwde met zijn eigen moeder; zij kregen vier kinderen waarvan Antigone er een is. Het draait allemaal om het feit dat Antigone haar broer wil begraven tegen de wil van de nieuwe man op de troon Kreon. De reden? Die broer vocht in de oorlog aan de verkeerde kant. Kreon dreigt Antigone zelfs met de hongerdood als hij zijn zin niet krijgt.”

“Durf jij Greta Thunberg te zijn?”

Antigone

Scènefoto (foto Marieke Timp)

De voorstelling legt een wereld bloot van lang geleden, maar een wereld die verrassend veel op de onze lijkt. Ook bij ons kan het zomaar gebeuren dat je tegenover de overheid komt te staan, ook hier maken we dagelijks het drama mee van een dictator aan onze grenzen die net zolang blijft moorden tot hij krijgt wat hij hebben wil. Uit het verbod om te begraven vloeien actuele thema’s voort: de eenling tegenover de overheid, familiewaarden tegenover het staatsbelang, democratie tegenover tirannie. Maar ook prangende vragen: wat doe je om je macht te behouden? Je tegenstander doden, zelfs als hij of zij familie van je is? Hoever ga jij als burger om je ideaal te verwezenlijken? Desnoods sterven voor je ideaal? Agaath Witteman haalt een actuele vergelijking aan: “Durf jij Greta Thunberg te zijn?”

Het publiek wordt deel van het koor

Antigone

Marguerite de Brauw (foto Marieke Timp)

De koorzang is in deze productie zeer belangrijk. Witteman licht toe: “Juist becommentariëren van de handeling, zoals het koor doet, zet het publiek aan tot meedenken. Zo wordt elke toeschouwer zelf een deel van het Koor. Zo vertellen de spelers en toeschouwers samen het verhaal.” De vier acteurs spelen menig dubbelrol en opereren vooral sterk als koorleden. De toeschouwers worden veelvuldig rechtstreeks toegesproken, er wordt een beroep gedaan op ons geweten, onze verantwoordelijkheid als toeschouwer. Dat is confronterend op een spannende manier. De Surinaamse acteur Felix Burleson imponeert als de blinde ziener Tereisias, Marguerite de Brauw is ontroerend en bijna beangstigend in haar wanhoopskreten: “Goden, waar zijn jullie? Hóren jullie mij”. Julien Croiset doet in zijn intonatie soms denken aan zijn oude vader die zich in Leiden tussen de toeschouwers bevond. Het muzikale anker is Henri Overduin, die musiceert en meezingt.

Antigone

De Egyptische tempel in het Museum voor Oudheden in Leiden (foto Jaap Augustinus)

De Tempel van Taffeh

Ik had het voorrecht om deze voorstelling op 3 november 2022 te zien in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Met als decor de Egyptische poort – ‘de Tempel van Taffeh’ – die altijd staat opgesteld in de entreezaal van het museum. Deze tempel is tweeduizend jaar oud, terwijl het stuk van Sofokles een paar eeuwen eerder is geschreven. Een kniesoor die daarop het.

Wat was het een geweldige ervaring om dit stuk eenmalig te zien tegen de achtergrond van deze tempel. Wat jammer dat deze tempel niet van piepschuim is en gewoon voor de volgende voorstellingen kan worden ingeladen en weer elders worden opgebouwd. De andere voorstellingen zijn in kleinere theaters of in bijvoorbeeld de kleine zaal van De Meervaart, ‘Het Paradijs’ op zolder van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, het Betty Asfalt Complex in Amsterdam of ‘Onder de Hanenbalken’ boven restaurant De Eendracht in Abcoude. Dan spelen de acteurs tegen een achterdoek en decorstukken van Herbert Janse in plaats van tegen het decor van een echte tempel. Maar ook dan zal deze productie zeker goed uit de verf komen, want het gebodene is spannend en beklemmend genoeg.

Vrij naar Louis van Gaal, Wilders, Rutte en Mulisch

Julien Croiset maakt grote indruk als Kreon, de nieuwe machthebber van de Griekse stad Thebe. Hij oreert, geheel in het zwart gehuld, als een tijdloze Poetin dat hij het recht geheel aan zijn kant heeft: “Wie tegen Thebe is, is tegen mij!” En: “Familierechten zijn alleen mogelijk als ze het algemeen belang niet schade”. Agaath Witteman heeft de vertaling uit 1972 van Pé Hazewinkels en Johan Boonen dusdanig bewerkt dat sommige stukken tekst verrassend amusant zijn. Bijvoorbeeld zoals Kreon reageert op tegenspraak: “Ben ik hier nou zo slim of ben jij zo dom?” (vrij naar Louis van Gaal) of de volgende dialoog: “Doe effe normaal!” – “Doe zelf effe normaal!: (vrij naar Geert Wilders en Mark Rutte). Kreons grootste tegenstander is Antigone, vol wanhoop en temperament gespeeld door Marguerite de Brauw. Zij beroept zich op de goden om de eervolle begrafenis alsnog af te dwingen. Dat ze tegen het verbod van Kreon zand over het lijk van haar broer uitspreidt, betekent haar doodvonnis. Kreon verbant haar ‘naar een stenen bruidsbed’ (vrij naar Harry Mulisch): een grafkelder waar ze zal versterven.
Antigone

Marguerite de Brauw (foto Marieke Timp)

“De burger delft altijd het onderspit”

Antigone

Marguerite de Brauw (foto Marieke Timp)

Voordat ze naar de achtergrond wordt gedwongen, duwt Kreon haar een wit masker zonder mond op haar gezicht. Maar Kreon rekent buiten de wraak der goden. Uiteindelijk delft iedereen het onderspit. “Kreon is een dictator, die zijn wil aan het volk wil opleggen,” zei Witteman eind oktober in Het Leidsch Dagblad. “De vergelijking met Poetin in Rusland is dan snel gemaakt. Maar er spreekt ook uit dat vrouwenhaat van alle tijden is. En dan is nog de eenling die het tegen de overheid opneemt. Ik zie zelfs in Nederland de laatste jaren veel burgers die tegen een muur van onwil oplopen bij de overheid. Neem alleen al de toeslagenaffaire of de gaswinning in Groningen. De burger delft altijd het onderspit.”

Ontstaan dankzij corona

Het idee om een eigen productiebedrijf op te richten  ontstond bij Agaath Witteman in het seizoen 2020-2021: de coronatijd. De eerste stap maakten zij en haar man Hans Croiset bij de lockdown in maart 2020, toen de voorstelling  Het Oog van de Storm bij More Theater nog in de try-outfase was. Witteman regisseerde dit stuk, Hans Croiset speelde een van de hoofdrollen. Witteman, Croiset en hun zoon Julien kwamen in oktober 2020 op het idee om te samen Beneden de Rivieren van Ger Thijs op de planken te brengen, maar dan zonder de kosten aan de theaters door te berekenen. Het was de bedoeling dat ze dit stuk gratis aanboden aan theaters die het toch al zo moeilijk hadden. Agaath Witteman deed zelf de productie, de correspondentie en ze regisseerde het stuk. Uiteindelijk werd Beneden de Rivieren in augustus en september 2021 gespeeld.

De vrijheid lonkte

Antigone

Felix Burleson en Julien Croiset (foto Marieke Timp)

Antigone

Julien Croiset (foto Marieke Timp)

Ik citeer Agaath Witteman nogmaals uit een ander interview: “Welnu in die periode had ik veel geleerd en bovendien gemerkt dat dat zelf organiseren helemaal niet zo moeilijk was. Daarnaast was het uitgangspunt zonder geld werken natuurlijk alleen mogelijk omdat we familie waren en niets hoefden te verdienen. Julien vond het maar wat heerlijk om een jaar lang zijn rol te repeteren.”

Kosten hadden ze niet. De techniek die uiteindelijk meewerkte werd betaald met het geld dat Witteman had verdiend bij Oog van de Storm. Nogmaals een citaat van haar: “Zelf alles organiseren… De vrijheid lonkte. Afwachten tot je gevraagd wordt door de gevestigde groepen is op mijn leeftijd niet het allerleukste. En als de vraag wel komt zit er meestal een stuk aanvast. Ik wilde mijn eigen repertoire uit kunnen kiezen. En ik werd er niet jonger op.”

Het spel kan beginnen; waar dan ook

Antigone

Marguerite de Brauw en op de achtergrond Tim van den Heuvel (foto Marieke Timp)

Inmiddels is Studio Antigone, dat in mei 2021 werd opgericht, een ANBI-stichting met als werkcode ‘diversiteit en inclusie’, met veel aandacht voor educatie. Het is de intentie dat de producties van Studio Antigone worden gespeeld in kleine zalen van reguliere schouwburgen en speelplaatsen van cultureel-diverse pluimage, zoals buurthuizen, musea, (kleinere) theaters, kerken, zolders, verbouwde scholen of in de open lucht. Zoals Agaath Witteman het formuleert: “Het woord ‘studio’ zit in de naam, omdat in dat woord studeren, onderzoeken en leren ligt besloten. Ik ben niet uit ben op kant en klare producten en we hebben educatie hoog in het vaandel. De Studio spreidt haar kleedje uit en het spel kan beginnen”.

Schrijf me in het zand

De gedreven theatermaker is ondertussen al bezig voor het volgende theaterseizoen. Het plan is om dan Schrijf me in het zand te gaan spelen, een toneelstuk uit 1989 van de onlangs overleden schrijfster Inez van Dullemen. Over een ogenschijnlijk harmonisch gezin waarin incest een fatale rol speelt. Een jonge vrouw heeft zichzelf van het leven beroofd. Bij het opruimen van haar spullen ontdekken haar moeder en zus wat er in het verleden is gebeurd en hoe dat tot deze wanhoopsdaad heeft geleid. Agaath Witteman regisseerde het stuk al in 1989 bij Theater van het Oosten, waar ze toen artistiek leider was. Kortom:  gaat Antigone zien, zolang het nog kan. Inmiddels is bekend dat er vrijdag 28 november een extra voorstelling is in het Betty Asfalt Complex in Amsterdam, waar de voorstelling al eerder te zien was. Kortom: gaat dat zien !

Antigone

Henri Overduin, Julien Croiset en Tim van den Heuvel (foto Marieke Timp)

Antigone, gezien 3 november 2022 in Museum voor Oudheden in Leiden in de entreezaal met de Egyptische poort – ‘de Tempel van Taffeh’ – op de achtergrond. Een productie van Studio Antigone, tekst Sofokles, vertaling Studio Antigone op basis van de vertaling van Pé Hawinkels en Johan Boonen uit 1972 voor het Publiekstheater, spel Marguerite de Brauw, Julien Croiset, Felix Burleson en Tim van den Heuvel, koorzang (en ook compositie en repetitor) Henri Overduin, decor Herbert Janse, kostuums Dorien de Jonge, regie Agaath Witteman, scènefoto’s Marieke Timp. Nog te zien donderdag 10 november om 20.15 uur ‘onder de hanenbalken’ boven restaurant De Eendracht  in Abcoude met inleiding (kaarten: www.theaterpietmondriaan.nl), vrijdag 11 en zaterdag 12 november om 20.30 en zondag 13 november om 14.30 uur in Het Paradijs zoldertheater bovenin de schouwburg (kaarten: www.hnt.nl, uitverkocht en wachtlijsten), 15 november om 13 uur in de Pleinzaal van theater Het Speelhuis in Helmond, met high tea (kaarten: www.theaterspeelhuis.nl), woensdag 16 november om 20.30 uur in de Blauwe Zaal van De Meervaart in Amsterdam (kaarten: www.meervaart.nl) en er is een extra voorstelling op vrijdag 28 november om 20.30 uur in het Betty Asfalt Complex in Amsterdam (kaarten: www.bettyasfalt.nl). Inlichtingen: www.studio-antigone.nl